دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

سرطان چیست و چگونه رخ می دهد

سلول بنیادی‌ترین واحد سازنده بدن همه موجودات زنده است، سلولها در طول عمر ما هنگامی‌که بدن به آنها نیاز دارد طی فرآیندهایی به تعداد بیشتری تقسیم شده و رشد میکنند. رشد و تقسیم کنترل نشده سلولها میتواند منجر به ازدیاد سلولهای طبیعی به سلولهای سرطانی تبدیل می شوند. سلولهای آلوده توانایی حمله به سایر سلولها و بافتهای مجاور و سایر نقاط بدن را پیدا میکنند. اینگونه است که سرطان در ایجاد و رشد پیدا میکند.

نامگذاری سرطانها براساس نوع سلولهای سرطانی در نقطه شروع آنها انجام میشود.

بسیاری از سرطانها با غربالگری و تشخیص زودهنگام در مراحل اولیه قابلیت تشخیص و امکان درمان راحتتری را دارند. سرطان پستان از این دسته و یکی از شایعترین سرطانها در بین زنان و با درصد بسیار کمی در بین مردان است.

احتمال تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه، در زنانی که مراجعات منظم به پزشک متخصص برای انجام معاینات و تصویربرداریهای لازم را جدی میگیرند، بالاتر بوده و به روند درمان کمک خواهد کرد.

فراموش نکنیم که همه زنان میتوانند با افزایش آگاهی و دوری از عوامل خطرزا، انجام خودآزمایی منظم و معاینات ماهیانه پستان همراه با انجام دوره ای تصویربرداری استاندارد و حساس بودن به تغییرات پستان و بدن و مراجعه به موقع به متخصصان، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش و یا به موقع این بیماری را کاهش و یا به موقع این بیماری را تشخیص دهند.

مطلب پیشنهادی

کارگاه آموزشی خودمراقبتی سرطان پستان در باشگاه آرارات

دهمین دوره کارگاه آموزشی خودمراقبتی سرطان پستان در سال جاری برای هموطنان ارامنه در تاریخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *