پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

هورمون درمانی بعد از یائسگی و احتمال ابتلا به سرطان پستان

هورمون درمانی با استروژن (که گاهی اوقات با پروژسترون همراه است) سال‌هاست که برای تسکین علائم یائسگی و پیشگیری از پوکی استخوان به کار می‌رود. در حال حاضر دلایل زیادی برای استفاده از هورمون درمانی پس از یائسگی (چه هورمون درمانی ترکیبی و چه استروژن درمانی) به غیر از تسکین کوتاه مدت علائم یائسگی وجود ندارد.

هورمون درمانی ترکیبی– علاوه بر بالا بردن خطر ابتلا به سرطان پستان، احتمال ابتلا به بیماری قلبی، لخته شدن خون و سکته مغزی را هم بیشتر می‌کند، اما خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پوکی استخوان را کم می‌کند. برای جلوگیری از بروز این علائم، روش‌های «غیر هورمونی» دیگری برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان وجود دارد و غربالگری هم اکثر اوقات می‌تواند از سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

*استروژن درمانی-به نظر نمی‌رسد که این نوع درمان باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان شود، اما خطر سکته مغزی را زیاد می‌کند.
بهتر است فرد و پزشک تصمیم در انجام این نوع درمان را بعد از سنجش مضرات و فواید هورمون درمانی با توجه به شدت علائم یائسگی و سایر تاثیراتی که بر بیماری‌های قلبی، سرطان پستان و پوکی استخوان دارد بگیرند.
اگر برای کاهش علائم یائسگی، استفاده از هورمون درمانی را انتخاب می‌کنید، معمولاً بهتر است آن را با کمترین دوز مصرفی و برای مدت زمان کوتاه استفاده کنید.

منبع: سایت cancer.org

مطلب پیشنهادی

همه توده های پستان تومور سرطان هستند؟

اگر توده ای پیدا کردید یا متوجه تغییرات غیرمعمول دیگری شدید، وحشت نکنید، چون خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *