چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

غربالگری سرطان پستان در دوران همه گیری

متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و در دوران همه گیری کووید۱۹ و ترس از ابتلا به کرونا بسیاری از بانوان انجام معاینات دوره ای توسط پزشکان متخصص و تصویربرداریهای دوره ای خود را به تعویق انداخته و غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان را جدی نمیگیرند، این موضوع میتواند منجر به تشخیص دیرهنگام و احتمال پیشرفت سرطان در افراد شود.
با توجه به اهمیت موضوع معاینات دوره ای، توصیه میشود بانوان با رعایت تمام دستورالعملهای بهداشتی برای انجام معاینات و تصویربرداریهای دوره ای، به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید و آن را به تعویق نیندازید.
لازم است بانوان با عوامل خطر و علائم سرطان پستان و همینطور نحوه خودآزمایی پستان آشنا باشند و همواره نسبت به تغییرات بدن و پستان خود آشنا باشند.
براساس نظر متخصصین، زنان از سن ۲۰ سالگی به صورت ماهانه باید وضعیت پستانهای خود را بررسی نماید و در صورت داشتن سابقه فامیلی سرطان پستان سالانه یکبار به پزشک متخصص برای انجام معاینات تخصصی مراجعه نمایند.
فاصله مناسب مراجعه به پزشک متخصص و انجام تصویربرداری های لازم، بر اساس شرایط، سوابق، سن و نتایج معاینات قبلی برای هر فرد میتواند متفاوت باشد و بهتر است این فاصله برای هر فرد به طور اختصاصی توسط پزشک معالج مشخص شود.
در یک توصیه کلی، مراجعه سالانه به پزشک متخصص و انجام ماموگرافی سالانه از ۴۰ سالگی به بعد، بهترین روش غربالگری برای خانم های بدون علامت پیشنهاد میشود.
فراموش نشود معاینه ماهیانه پستان توسط خود فرد، نمیتواند جایگزین معاینه بالینی توسط پزشک و انجام تصویربرداریهای غربالگری شود، در واقع معاینه ماهیانه در فاصله مراجعات پزشکی میتواند نقش کمک کننده و مراقبتی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

گزارش جامع اقدامات موسسه مرتبط با سرطان پستان-به زبان انگیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *