جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

توصیه های کلی در مورد غربالگری سرطان پستان

توصیه های کلی در مورد غربالگری سرطان پستان که هر فرد باید بداند

غربالگری منظم پستان ها از نظر شناسایی علائم خطرزا، بخش مهمی از برنامه مراقبت از سلامت بانوان است. به این دلیل که بسیاری از آزمایشات و تصویربرداری های غربالگری سرطان پستان می‌توانند این بیماری را مدت‌ها قبل از اینکه متوجه علائم آن شوید، تشخیص دهند.

اقدامات غربالگری سرطان پستان می‌توانند تغییرات کوچک در بافت پستان را تشخیص دهند. اگر غربالگری مشکلی را شناسایی کند، تیم درمانی می تواند منطقه را با دقت بیشتری بررسی کند و درمان سرطان در مراحل اولیه اغلب آسان تر از مراحل پیشرفته بیماری است.

رایج ترین راه برای غربالگری سرطان پستان استفاده از ماموگرافی است، اما سونوگرافی و MRI نیز می توانند آزمایش های موثری باشند.

بسیاری از متخصصان، توصیه می کنند که به صورت کلی زنان از ۴۰ سالگی شروع به انجام ماموگرافی سالانه کنند و با توجه به سن و سابقه خانوادگی افراد، به مرور زمان، با توجه به تجویز پزشک معالج، به یک سال در میان تغییر کند.

نکته حائز اهمیت، این است که در واقع عوامل خطر از فردی به فرد دیگر متفاوت است و توصیه ها و اقدامات لازم توسط پزشک متخصص برای شما مشخص میشوند.

دستورالعمل کلی در مورد خانم هایی که مشکل خاص و سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان ندارند به صورت زیر است:

توصیه می شود از سن ۲۰ الی ۴۰ سالگی، خانم ها هر شش ماه الی دوازده ماه یکبار، معاینات پستان را تحت نظر جراح عمومی و یا متخصص زنان انجام دهند. در این مرحله ممکن است سونوگرافی هم به عنوان مکمل معاینه تجویز می شود. (در مناطق محروم می توان به پزشکان عمومی و یا ماماهای آموزش دیده و یا نزدیکترین پزشک دردسترس در مراکز بهداشت) مراجعه کرد.

از ۴۰ سالگی اولین ماموگرافی پایه ای انجام شود و از ۴۰ تا ۷۴ سالگی سالانه یکبار معاینه تخصصی با انجام ماموگرافی و در صورت لزوم سونوگرافی و ام آر آی (MRI) انجام گیرد. (در کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارند از ۳۵ سالگی)

از سن ۷۴ سالگی به بعد، در صورت طبیعی بودن شرایط بیمار در تمام دفعات انجام شده، هر دو سال یکبار معاینه تخصصی با انجام ماموگرافی تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

مطلب پیشنهادی

کارگاه آموزشی خودمراقبتی سرطان پستان در باشگاه آرارات

دهمین دوره کارگاه آموزشی خودمراقبتی سرطان پستان در سال جاری برای هموطنان ارامنه در تاریخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *