پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای تصویری خودآزمایی پستان

خودآزمایی پستان ، به طور ساده یعنی معاینه‌ی شخصی پستان به شکل منظم ماهانه. بسیاری از موارد ابتلا به این شیوه شناسایی و به‌موقع درمان می‌شن. خودآزمایی، هیچ هزینه اقتصادی نداره و موثرترین و راحت‌ترین روش برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان و دور موندن از این بیماری محسوب می‌شه.

کافیه که زنان بالاتر از ۲۰ سال، هر ماه، دو یا سه روز بعد از پایان پریود، مطابق دستورالعمل‌های بالا، پستان‌ها را معاینه کنن. بررسی دقیق چشمی و لمسی، اهمیت خیلی زیادی داره. مهمه که تک‌تک مراحل، گام به گام و با صبر و‌ حوصله انجام بشه. مثلا یکی از نکات مهم اینه که در بررسی لمسی، حتما از سه انگشت میانی دست مقابل استفاده می‌کنیم تا به بیشترین میزان دقت برسیم.

هدف از لمس کردن و نگاه کردن، پی بردن به هر گونه تغییر احتمالی در شکل، بافت، رنگ و دیگر مشخصات پستانه. به همین دلیل، در پایان این پروسه، در صورت مواجهه با هر تغییری مثل لمس توده در پستان، تغییر اندازه توده ازپیش‌موجود، ترشح غیرطبیعی، ظهور علائم پوستی مثل فرورفتگی، انحراف، زخم یا پوسته‌پوسته شدن نوک پستان، باید به پزشک مراجعه کنیم.

همین‌طور توجه داشته باشیم که در کنار خودآزمایی شخصی ماهانه، حتما سالی یک بار برای معاینه به متخصص جراحی مراجعه کنیم و در صورت نیاز، تست‌های پاراکلینیکی مرسوم مانند سونوگرافی، ماموگرافی و ام‌آر‌آی رو انجام بدیم.

امیدواریم با جدی‌ گرفتن خودآزمایی شخصی پستان، مصمم‌تر و قوی‌تر به سمت جهانی عاری از سرطان قدم برداریم.

مطلب پیشنهادی

یک معاینه مهم و کوتاه

دومین شیوه اصلی معاینات شخصی، لمس مناطق مختلف در ناحیه سینه است خیلی مهم است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *